onsdag 6 november 2019

Fler "gamla" Prästslättselever (reportage av medierådet)

Povel idag.
Povel när han gick på Prästslättsskolan.


Vad heter du?
Povel Andersson

Hur gammal är du?
31 år ung

Vilka var dina favoritämnen i skolan?
Svenska och geografi

Vilka lärare hade du?
Lågstadiet:
Cyréne Barck

Mellanstadiet:
Solveig Tholén Ravheden
Eivor Sernelin
Karin Ask Fors

Vad gillade du mest med rasten?
Det förändrades något under åren som jag gick på Prästslättskolan. Men minns roliga stunder i skogen med kojbygge, kurragömma och cykeltävlingar. När mellanstadiet kom valde jag mestadels att svänga inom parallellklassen för att spela ett kortspel som då var nyutkommet som hette Magic the Gathering.
Minns även de smått hysteriska snöbollskrigen, både med fasa och med glädje.

Har något förändrats sedan du gick här?
Har besökt Prästslättskolan några gånger sedan jag gick där med teaterföreställningar och skapande-skola-uppdrag och tycker att skolan har blivit mycket finare efter renoveringar.
Får höra väldigt mycket gott om lärarna och pedagogerna som jobbar där nu och vill själv ge en stor applåd för de som jobbade där när jag gick i skolan.

Tycker du att du har haft nytta av det som du lärde er på Prästslättsskolan?
När jag tänker tillbaka på det vi lärde oss då så inser jag först nu i efterhand hur mycket som vi egentligen fick med oss.
Vi hade turen att få gå på en kreativ, välkomnande och medveten skola med lekfull, närvarande personal. Musik, målande, rörelse och samarbete vävdes samman med de uppgifter som vi skulle lära oss.
Framförallt så tror jag att den största vinsten för mig idag som jag lärde mig på Prästslättskolan var nyfikenhet. När vi hade en fråga så fick vi inte alltid svaret utan fick verktygen att leta reda på det. Snabbt så lärde vi oss leta i böcker och på internet (som då var jättehäftigt och nytt) för att lära oss mer.

Vad jobbar du med idag?
Efter skolan har jag främst arbetat som frilansare inom musiken och teatern. Några av de ställen som jag har arbetet på är Verateatern, Teatersmedjan, Musik i Blekinge, Kulturhuset Barbacka och Waldorfskolan.
Jag jobbar idag som Verksamhetsproducent på Teatersmedjan i Blekinge.

Hur har du det på era jobb?
Mina grannar suckade efter semestern att de nu måste börja jobba igen. De blev rätt chockade när de förstod att det för mig var tvärtom. Äntligen så får jag börja jobba igen och slippa tråkiga semesterdagar utan något att göra.
Jag har ett fantastiskt härligt arbete där jag får vara kreativ, problemlösare, pedagog och idéspruta omgiven av engagerade människor som med stor lust vill skapa och förändra.

Berätta gärna lite om vad du minns från tiden på Prästslättsskolan.
Jag minns framförallt dagen i första klass då jag gick i vilse i skogen och kom ut på en okänd plats på andra sidan stan och fick ta mig tillbaka själv (ett riktigt äventyr för mig; en mardröm för personalen).
Många av de vänner som jag fortfarande har nära mig idag träffade jag på Prästslättskolan. För mig har det varit vänner som har funnits där i vått och torrt och inte stuckit när det ibland har varit något svårt i livet.

Är det något mer du vill berätta för eleverna på Prästslättsskolan?
Alla har inte samma tur att snabbt och naturligt få hamna i ett kompisgäng. Vi hade en kille som inte blev en del av vänskapen, som inte hade någon att umgås med på rasten, som ingen frågade efter skolan om han ville hänga med hem, som blev sist vald i lagindelning på gymnastiken, som det tog längst tid för alla andra att komma ihåg namnet på, som alltid blev först mulad i snöbollskrigen, som andra kände att det var okej att avbryta, som plötsligt försvann till en annan skola…
Jag hoppas att han fick vänner i sin nya klass, blev accepterad och fick vara med i aktiviteter.

Låt ingen hamna utanför, vara mindre viktig, känna sig tung när hen går hem eller inte få vara en del av olika aktiviteter. Bjud in dem att få vara med, prata med dem, skicka ett sms, bryt normer och ha kul tillsammans – du kommer att få vänner för livet.

Med Vänliga Hälsningar

Povel Andersson
Verksamhetsproducent

Teatersmedjan